A modern borászati technológiák lehetőséget teremtenek az illatanyag megőrzésére, de ehhez nagyon jól kell ismerni a szőlőnövényt, kiválasztani a megfelelő szüreti időpontot, és uralni a borászati eljárások hosszú sorát – kezdve a hűtött erjesztéssel. Nos, e tudás első számú művelői közé tartozott a Neszmélyi borvidékről Szöllősi Mihály, a 2015-ös Év Bortermelője, aki a sok éve kiérdemelt díj átvétele után néhány héttel tragikus hirtelenséggel költözött át az égi pincékbe. Misi bácsi, akit a tisztelet hangján még a hozzá hasonló korúak is így szólítottak, vidám természetű, kedves, nyílt, szó szerint aranyos alakja volt a magyar borászat nagy családjának.
A mezőtúri születésű Szöllősi Mihály 1973-ban került kapcsolatba a szőlővel, 1985-től működtetett saját pincét, 1999-től borászati vállalkozást. Szöllősi az átkosban a Bicskei Állami Gazdaságban kezdett növényvédő agronómusként, majd volt a terület magasabb beosztású vezetője, valamint oktatója, s maradt energiája beletanulni a cégvezetésbe is. Közben a növényvédő végzettség mellé begyűjtötte a kertészmérnöki, a mérnöktanári és a vállalkozó szakmérnöki diplomát is. Belső körökben köztudott, hogy Szöllősi hatvan fölött sem volt rest elmenni a kollégáihoz tapasztalatot cserélni, sőt az ország olyan távolabbi pontjaira is ellátogatott kóstolni vagy borversenyen bírálni, ahová dombvidéki borászok nemigen járnak.
Szöllősi Mihály az áztatás híve volt, azaz órákra héjon hagyta a szőlőt, hogy alaposan kioldódjanak az illat- és zamatanyagok. Állította, ennek az egyébként régi módszernek köszönhető, hogy borai teltebbek, szélesebbek és palackban hosszabb ideig érlelhetők. Távozásával a pincészet tartja tovább az irányt, bár kétségkívül érzelmileg és szakmailag is nehezen dolgozzák fel a veszteséget. Fia, Zoltán vette át a termelés irányítását a pincében és a szőlőben is. Ágnes lánya a kereskedelem, a marketing, a pályázatok és a rendezvények felelőse. Özvegye éppúgy, mint eddig, a vállalkozás könyvelését és gazdálkodását tartja kézben.
A 12 embert foglalkoztató borászat közel 40 hektárt művelve évi mintegy 140 000 palack bort dob piacra. Kiváló ár-érték arányú, elegáns megjelenésű boraik minden generációhoz szólnak: a pályakezdők megtanulhatják a jó bor fogalmát, a haladók élvezhetik a könnyed gyümölcsösséget, és a megfáradtak felfrissülhetnek a szép savakon utazó zamatoktól. Ez a stílus sohasem megy ki a divatból.